مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

کامپوزیت دندان و ایمپلنت جزو خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی‌ جدید و پرطرفدار هستند. خوشبختانه امروزه به لطف تکنولوژی، داشتن لبخندی زیبا و جذاب دیگر یک رویای غیرممکن نیست.

آتن

کامپوزیت و ایمپلنت دندان نیز به لطف همین تکنولوژی وارد حوزه‌ دندانپزشکی شده‌اند و تحول شگرفی در خدمات زیبایی، بهداشتی و درمانی دندان به وجود آورده‌اند.

در این مقاله به طور مفصل در خصوص کامپوزیت و ایمپلنت دندان صحبت کرده‌ایم. همچنین در خصوص انواع کامپوزیت، تفاوت آن با لمینت و اقداماتی که قبل و بعد از کامپوزیت باید انجام شود، مطالب مفیدی را ارائه می‌کنیم. پس اگر به چنین خدمات زیبایی و درمانی نیاز دارید یا قصد کسب اطلاعات در این‌باره دارید، حتماً مطالب زیر را تا پایان مطالعه کنید و با آگاهی کامل نسبت به انجام آن‌ها اقدام کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

داشتن دندان‌هایی تمیز، سفید و یک‌دست آرزوی هر کسی است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و توانایی بشر در کشف و ساخت مواد سازگار با بدن روش‌های مختلفی برای درمان و رفع مشکلات دندانی به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها قرار دادن مواد کامپوزیت روی دندان‌هاست. کامپوزیت دندان آنگونه که در معنای عام شناخته می‌شود به تکنیک درمانی و زیبایی برای اصلاح عیب و ایرادات دندانی گفته می‌شود. 

کامپوزیت دندان مورد استفاده در دندانپزشکی‌ها مایعی خمیری شکل است که بر سطح دندان قرار داده می‌شود و سپس با استفاده از نور مخصوص سخت می‌شود. این ماده غالبا با رنگ دندان طبیعی مَچ می‌شود و لبخندی زیبا و بدون ایراد ایجاد می‌کند.

کاربردهای کامپوزیت

رزین کامپوزیت دندان به تکنیکی گفته می‌شود که بر اساس آن مواد مختلف کامپوزیتی را برای درمان مشکلات دندانی به کار می‌برند. تکنیک کامپوزیت و مواد کامپوزیتی مورد استفاده در آن مشکلات دندانی زیر را رفع می‌کند.

  • درمان بدشکلی دندان‌ها
  • هم اندازه کردن دندان‌ها
  • بزرگ کردن دندان‌های کوچک
  • اصلاح کجی، بدرنگی و بد فرمی دندان
  • ترمیم پوسیدگی دندانی
  • پر کردن فاصله دندانی
  • ترمیم دندان‌های لب پر شده و ردیف کردن آن‌ها

انواع کامپوزیت

تولیدکنندگان ماده کامپوزیت دندان در زمان تولید ساختار این ماده را تغییر می‌دهند. بر همین اساس انواع کامپوزیت دندان با ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوت تولید می‌شود. این مواد هر کدام کاربرد خاصی دارند. برخی از آن‌ها برای پرکردن دندان مناسب‌تر هستند و برخی دیگر قابلیت زیباکنندگی قابل توجه‌تری دارند. لذا دندانپزشک با توجه به نیاز مراجعه‌کننده و بررسی شرایط دندانی فرد، مورد مناسب را انتخاب می‌کند. در ادامه انواع کامپوزیت‌های دندانی را توضیح می‌دهیم.

کامپوزیت‌های جهانی

قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نوع کامپوزیت دندان است. کاربرد این نوع کامپوزیت عمومیت جهانی دارد. جهت درمان پوسیدگی سطحی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد منع استفاده، زمانی است که حفره دندان عمیق باشد یا اینکه زیبایی دندان اهمیت زیادی داشته باشد.

کامپوزیت‌های مایع

پس از کامپوزیت‌های جهانی یا عمومی نوع جدیدی از کامپوزیت دندان به صورت مایع و با خواص مکانیکی کمتر تولید شد. محتوای این مواد نسبت به نوع جهانی فیر کمتر، ویسکوزیته پایین‌تر و مقاومت بیشتری در برابر فشار و سایش دارند. استفاده از این نوع کامپوزیت بسیار ساده است؛ اما اگر ناحیه دندانی مورد نظر در معرض برخوردهای زیاد است، نباید استفاده شود.

  • موارد استفاده: زمانی که حفره‌های کلاس I کوچک باید ترمیم شود. همچنین برای ترمیم‌های پیشگیرانه رزین (PRR)، پوشش شکاف‌ها، حفره‌های خطی و آسیب‌های کلاس V ناشی از NCTSL مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • موارد منع استفاده: در موارد حفره‌های بزرگ و نواحی با احتمال فشار بالا

کامپوزیت‌های بسته‌بندی شده

کامپوزیت‌های بسته‌بندی شده با قابلیت مقاومت بیشتر دقیقاً برای حفره‌های دندانی به خصوص دندان‌های خلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده علاوه بر اینکه از انواع دیگر سفت‌تر است، قابلیت چسبندگی بیشتری نیز دارد. بر همین اساس در پُر کردن حفره‌های عمیق بسیار پراستفاده است.

به غیر از دسته‌بندی کلی فوق انواع کامپوزیت‌های دندانی را از لحاظ شکل به صورت زیر می‌شناسند:

  • کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل (مقاومت زیاد، خاصیت زیبایی و صیقل‌دهی کمتر، کاربرد کمتر)
  • کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل (مقاومت نسبتا کمتر، خاصیت زیبایی و صیقل‌دهی بیشتر، کاربرد متوسط)
  • انواع هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید (مقاومت و قابلیت صیقل‌دهی نسبتا بیشتر، کاربرد بالا)
  • نانو کامپوزیت (جدیدترین نوع کامپوزیت با قابلیت پالیش‌دهی بالا و مقاومت بیشتر در برابر سایش)

مزایا ونیر کامپوزیت و ایمپلنت دندان

ایمپلنت و کاربرد آن

در گذشته با از دست دادن دندان‌ها راهی به جز تحمل بی‌دندانی یا جایگزینی دندان مصنوعی نبود. اما امروزه روش کاشت یا ایمپلنت دندان با کارکردی بی‌نظیر در جهت رفع مشکلات دندان و ایجاد لبخندی زیبا بسیار عالی عمل کرده است.

ایمپلنت دندان روش درمانی جدیدی است که با کاشت ریشه مصنوعی در فک، فرد را صاحب دندان‌های زیبا و مادام‌العمر می‌کند. ایمپلنت معمولا با استفاده از تیتاتیوم و مواد مشابه سازگار با بدن تهیه می‌شود. این پایه فلزی در فک کاشت می‌شود و نقش پایه و ریشه را برای تاج ایفا می‌کند. تاج نیز معمولا از مواد مناسب و سازگار تهیه می‌شود.

هرچند که هزینه ایمپلنت بالا و مدت زمان انجام آن نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است؛ اما این روش یک سرمایه‌گذاری است. بنابراین با حذف هزینه‌های اضافی تعویض پروتز و سایر هزینه‌های مداوم درمانی قطعا به سود استفاده‌کننده خواهد بود. البته این روش نیاز به جراحی دارد و فرآیند درمان به نوعی تهاجمی است؛ بنابراین پیش از انجام حتما با پزشک مشاوره کنید و آمادگی‌های لازم را به عمل بیاورید.

مزایای ایملپنت دندان

ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌های رفع نواحی بی‌دندانی از قبیل پروتزهای مصنوعی یا بریج مزایای قابل توجه فراوانی دارد. اولین مورد عمر و دوام ایمپلنت دندان است. این روش اگر به درستی محافظت و نگهداری شود، احتمالاً تا پایان عمر ماندگار خواهد بود؛ در صورتی که پروتزهای مصنوعی دارای تاریخ مصرف هستند و باید تعویض شوند.

مزیت دیگر ایمپلنت دندان در مقایسه با روش بریج عدم وابستگی به دندان‌های مجاور است. ایمپلنت‌های دندانی با ذوب شدن در استخوان فک حتی از باقی دندان‌ها در برابر فشار و آسیب محافظت می‌کنند.

مزیت دیگر شباهت ایمپلنت‌ها به دندان طبیعی و واقعی است؛ بنابراین مشکلات صدای کلیک، جویدن و ... ندارد. به ویژه اینکه بهداشت و مراقبت‌های دهانی همانند دندان طبیعی و به کمک مسواک و نخ دندان امکان‌پذیر است.

دندانپزشکی ارزان

همانطور که گفتیم برخی دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی با ارائه خدمات مناسب و در نظر گرفتن رفاه جامعه، کمترین دستمزد را در نظر گرفته‌اند و در تلاش هستند تا شرایط درمانی و زیبایی را برای تمامی اقشار جامعه فراهم کنند.

شما می‌توانید به دندانپزشکی آتن مراجعه کنید یا حتی فقط با آن‌ها تماس بگیرید و از شرایط و هزینه‌ کامپوزیت دندان اطلاعات کسب کنید. همچنین اگر به دنبال کامپوزیت قسطی تهران هستید، حتما با کلینیک اتن در تماس باشید. لازم به ذکر است که هزینه نهایی خدمات دندانپزشکی و جلسات درمان طی مشاوره و معاینه تعیین می‌شود.

images_1674117517.png

جمع بندی

ایمپلنت و کامپوزیت دندان دو مورد از روش‌های درمانی و زیبایی بسیار پرطرفدار هستند. به کمک این روش‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن‌ها می‌توانید صاحب دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا شوید. خصوصا اگر دندان شما از دست رفته باشد با ایمپلنت دندان می‌توانید دوباره صاحب دندان مادام‌العمر و حتی زیباتر از شکل ظاهری دندان‌های طبیعی خود شوید. البته به شرط اینکه درمان اصولی و تخصصی توسط دندانپزشک با تجربه صورت گیرد. سپس مراقبت‌های لازم را در خصوص بهداشت و سلامت دندان انجام دهید.

شماره تماس برای مشاوره

۰۹۳۷۵۹۴۹۶۲۸

۰۲۱۷۷۸۵۲۱۳۶

کد خبر 736357

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha